E-RECEPTA
Od 8 stycznia 2020 r. obowiązkowo zaczęła funkcjonować e-recepta. Pacjent może otrzymać czterocyfrowy kod SMSem, który przedstawi w aptece wraz z numerem PESEL lub dostać elektroniczną receptę emailem. Jeśli ktoś nie korzysta jeszcze z takich cyfrowych form, to może otrzymać wydruk informacyjny, który wygląda podobnie jak zwykła recepta.
Obowiązkowa e-recepta ma kilka istotnych zalet - nie można jej zgubić, jest czytelna, a w Internetowym Koncie Pacjenta można sprawdzić także dawkowanie leku.
Inne korzyści dla pacjenta wynikające z e-recepty to:
  • większa elastyczność – możliwość wykupienia leków w różnych aptekach (nie tracąc refundacji) lub częściowej realizacji e-recepty, 
  • oszczędność czasu – nie trzeba iść do lekarza po kolejną e-receptę, a w przypadku chorób przewlekłych można ją otrzymać SMSem lub emailem, 
  • łatwiejsza dostępność – można upoważnić dowolną osobę przez Internetowe Konto Pacjenta i to ona otrzyma e-receptę SMSem i wykupi leki, czyli nie trzeba samemu iść do apteki.
Jak działa e-recepta?
Pacjent wychodząc z gabinetu lekarskiego może otrzymać: 
  • SMS (wysłany z systemu komputerowego Ministerstwa Zdrowia), w którym podany będzie 4-cyfrowy kod dostępu — pacjent podaje w aptece kod wraz ze swoim numerem PESEL, 
  • email z informacją o wystawionej e-recepcie w postaci pliku PDF — pacjent udostępnia farmaceucie kod kreskowy na ekranie telefonu lub podaje 44-cyfrowy klucz dostępu z pliku PDF (albo 4-cyfrowy kod dostępu z pliku PDF wraz z numerem PESEL). Pacjent może też udostępnić informację o e-recepcie korzystając z Internetowego Konta Pacjenta lub z aplikacji mObywatel
  • wydruk informacyjny o wystawionej e-recepcie — wydrukowany dokument lekarz przekazuje pacjentowi (nie trzeba podpisywać wydruku ani stawiać pieczątek). Farmaceuta sczytuje dane z wydruku i zwraca go pacjentowi.
Powiadomienia o e-receptach
Żeby otrzymywać powiadomienia o e-receptach za pomocą SMSu lub poczty email pacjent musi zaznaczyć na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, że chciałby otrzymywać powiadomienia — właśnie SMSem lub emailem. IKP dostępne jest pod adresem pacjent.gov.pl, a do zalogowania się na IKP niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego.
Bezpłatny SMS oraz email są wysyłane z systemu e-zdrowie TYLKO wtedy, gdy pacjent zalogował się na Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl i uzupełnił w zakładce "Moje konto" nr telefonu lub/i adres poczty elektronicznej. 
Dodatkowo pacjent może w dowolnym momencie zalogować się na IKP i sprawdzić jak przyjmować lek. 
Jeśli pacjent nie korzysta z IKP lekarz przekaże mu wydruk informacyjny w czasie wizyty gabinecie lekarskim.

Dla osób przyjmującej leki na stałe będzie mogła być wystawiana roczna e-recepta. W przypadku recepty papierowej należałoby wystawić 12 kolejnych recept, a teraz będzie można wystawić jedną i wykupywać opakowanie, po opakowaniu. Nie dotyczy to antybiotyków, bo termin ważności recepty na te grupę leków wynosi siedem dni.  
Innymi słowy e-recepta ważna jest 365 dni ( ale realizację rozpocząć trzeba w ciągu 30 dni od daty wystawienia! ), za wyjątkiem e-recepty: 
  • na antybiotyk (ważność 7 dni), 
  • lek odurzający i psychotropowy (ważność 30 dni), 
  • na preparat immunologiczny (ważność 120 dni).
POLECAMY także obejrzeć krótki filmik instruktażowy dotyczący Internetowego Konta Pacjenta. Pokazane jest na nim krok po kroku jak zalogować się do IKP oraz jak ustawić powiadomienia SMSem i/lub emailem o wystawionych e-receptach.
Aby uzyskać dostęp do swoich e-recept na Internetowym Koncie Pacjenta, kliknij w obrazek poniżej.









REJESTRACJA OGÓLNA: 

tel. 25 633 36 56

ul. Rynkowa 4, 08-110 Siedlce


GODZINY OTWARCIA:

poniedziałek – piątek 
08:00 – 18:00 

1. Szpital Miejski SPZOZ,
ul. Starowiejska 15, Siedlce
tel. 25 644-68-95

2. Szpital Wojewódzki Sp. z o.o.
ul. Poniatowskiego 26, Siedlce 
tel. 25 640-33-32

3. RM-Meditrans
ul. Terespolska 13, Zbuczyn
tel. 25 641-69-00

GODZINY OTWARCIA:

poniedziałek – piątek:
18:00 – 08:00 

sobota – niedziela:
całodobowo